Verbinding van de Via Verda del Carrilet naar de Via Verda de la Val de Zafán
Verbinding van de Via Verda del Carrilet naar de Via Verda de la Val de Zafán
Catalonië heeft een aantal prachtige Vies Verdes, voormalige spoorlijnen waar je tegenwoordig heerlijk kunt fietsen of wandelen. Weg van de drukte, vrij van autoverkeer. En meestal midden in de natuur. De oude spoorbanen gaan vaak dwars door de bergen, maar hebben geen steile hellingen bergop of bergaf. Dat maakt de Vies Verdes ideaal voor recreatieve fietsers van alle leeftijden, gezinnen met kinderen en niet te vergeten handbikes.
In het noorden vind je Via Verda del Carrilet, die de streek van de vulkanische bergen rondom Olot verbindt met het fabelachtige Girona en de prachtige baaien bij Sant Feliu de Guíxols aan de Middellandse Zee. Verder naar het zuiden vind je de Via Verda de la Val de Zafán, een route die begint in Aragón en vanaf de Mataraña rivier dwars door ruige bergen snijdt, richting Tortosa en de waterrijke Ebro Delta.
Veel mensen komen speciaal naar Catalonië om één van deze Vies Verdes te fietsen. Maar je kunt je vakantie- en fietsplezier flink verlengen, als je beide routes met elkaar verbindt en beide spoorfietspaden probeert. De routes liggen ongeveer 300 kilometer uit elkaar.
Je kunt de Vies Verdes met elkaar verbinden, door vanaf Sant Feliu de Guíxols de kust langs de Middellandse Zee te volgen, via Tossa de Mar en Lloret de Mar richting Blanes. Je fietst dan een prachtige weg (GI682) pal langs de kust, hoog boven de zee. Als je deze route kiest, zul je af en toe flink moeten klimmen. Als beloning krijg je een fantastisch uitzicht over de Costa Brava, de ruige rotskust. We raden deze weg echter alleen aan voor sportieve fietsers of recreatieve fietsers op een E-bike. En neem een lunchpakket en voldoende water mee, want je vindt hier weinig horeca op je weg.
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kun je de klimtocht via Tossa del Mar en Lloret del Mar omzeilen. In dat geval neem je vanaf de Via Verda del Carrilet (tussen Cassà de la Selva en Llagostera) een andere fietsroute: de Via Verda Termal. Deze bewegwijzerde route (EuroVelo8) brengt je naar Caldes de Malavella, al sinds de Romeinse tijd een kuuroord, vanwege de warmwaterbronnen. Er zijn een paar luxe hotels met spa & wellness faciliteiten. Kortom een plek waar je prima een rustdag kunt nemen.
Daarna stap je in Caldes de Malavella met je fiets op de trein. Dit is de spoorlijn tussen Girona – Barcelona en Tarragona. In de meeste stoptreinen (Rodalies) en intercity´s (Media Distancia) mag je fiets gratis mee aan boord. En de treinen rijden vele malen per dag.
In Tordera of Blanes stap je uit om weer verder fietsen, over relatief makkelijke en vlakke gravel- en fietspaden. Of je rijdt meteen verder met de trein als je de verbindingsroute tussen de Vies Verdes in wilt korten, tot Barcelona, Tarragona of Tortosa.
Die zijn net zo vlak als de Vies Verdes zelf. Met onderweg heel veel boulevards, restaurants en hotels om je reis in aangename etappes te verdelen en je vakantie met een paar dagen te verlengen.
Als je een lange-afstandsfietser of E-biker bent en niet schrikt van een paar kilometer bergop fietsen, een hobbelig bergpaadje of een stuk fietsen over de gewone weg, dan zul je veel plezier beleven aan de complete verbindingsroute.
Ben je een recreatieve fietser en wil je de ´obstakels´ zo veel mogelijk vermijden, dan sla je beter een paar stukken over.
Dit zijn de trajecten waar je mooi en makkelijk over fiets- of gravelpaden kunt fietsen:
TORDERA – CALELLA (20 km)
PREMIÀ DE MAR – BARCELONA (20 km)
CUBELLES – ST. VICENÇ DE CALDERS (14 km)
VILA-SECA – SALOU – CAMBRILS (15 km)
MIAMI PLATJA – HOSPITALET + TOEKOMSTIGE VIA VERDA (15KM)
Op de tussenliggende trajecten moet je rekening houden met meer hoogteverschil of fietsen over gewone wegen. Barcelona kun je prima doorkruisen op de fiets, want er lopen fietspaden langs de belangrijkste doorgaande wegen.
En dan is er nog Tarragona, een minder bekende provinciehoofdstad, met een rijke historie. Je vindt er een Romeins amfitheater, een prachtig historisch centrum en kathedraal en fraaie baaien en stranden, vlak bij de stad. Er zijn niet veel fietspaden, wel een groot aantal ´Ciclocalles´; straten waar het autoverkeer langzaam moet rijden en rekening moet houden met fietsers.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Als je zelf met de auto of camper naar Spanje komt, zijn er een aantal plekken waar je je voertuig zou kunnen parkeren, om daarna op de fiets verder te gaan:
Girona, Tortosa, Xerta of Horta de Sant Joan. Je vindt hier bedrijfjes die fietsen verhuren of je met je eigen fiets naar het beginpunt van de Via Verda brengen. Vanaf daar fiets je de Via Verda en kom je vanzelf terug bij je auto.
En daarna kun je op de fiets, met je auto, of met de trein de verbindingsroute nemen, zoveel mogelijk langs de kust, naar de volgende Via Verda.
Als je niet het hele verbindingsstuk langs de kust wilt fietsen, dan kun je het beste meteen de trein nemen vanaf Caldes de Malavella naar Tortosa (of omgekeerd).
Langs de kust bij Tossa de Mar en Lloret de Mar, Sitges en in de buurt van Tarragona zijn er een aantal trajecten waar je stevig bergop zult moeten fietsen, of moet fietsen over de gewone weg.
Een klein stukje met de trein is dan een veilig en makkelijk alternatief. Of verplaats je auto of camper telkens een stukje, en fiets alleen de mooie en makkelijke trajecten langs zee. Er liggen hier overal hotels en campings, waardoor je je route makkelijk over een aantal dagen kunt verdelen.
Aandachtspunten als je de trein wilt nemen:
- Je fiets mag gratis mee in de trein, behalve in de AVE en Larga Distancia.
- De meeste treinen van Rodalies (stoptreinen) hebben een ingang zonder drempel. Het instappen is makkelijk en er is plaats voor enkele fietsen.
- De wagons van de Media Distancia treinen hebben geen gelijkvloerse ingang, maar trappen. Dat maakt het in- en uitstappen lastiger, vooral met een zware fiets en fietstassen.
- Sommige wagons hebben haken om je fiets op te hangen, al is dat ophangen lastig als je een zware e-bike hebt.
- Reis je met een groter gezin of groep, dan zul je je wellicht moeten verdelen over de hele trein. Je past waarschijnlijk niet met z´n allen in dezelfde wagon.
- Om op het juiste perron te komen, zul je soms de trap of een smalle lift moeten nemen. Met grote en zware fietsen kost je dat meer moeite en tijd.
De Vies Verdes en de Verbindingsroute zijn niet geschikt voor een racefiets! Je komt nogal wat gravelpaden, slecht asfalt en hier en daar wat keien tegen. Zorg dus voor een stevige fiets, bij voorkeur met brede banden en voldoende profiel voor zand en gravel. Wil je het jezelf makkelijk maken? Boek dan een compleet georganiseerde reis.